Tarvitsemme apuasi, juuri nyt, pysäyttääksemme uuden gm-lajikkeen tulon pelloille. Tammikuun aikana EU:n jäsenvaltiot päättävät, sallivatko ne Pioneer-yhtiön geenimanipuloidun maissilajikkeen (tekninen nimi 1507) kasvatuksen Euroopassa. http://www.stopthecrop.org/

Tämä olisi ensimmäinen geenimanipuloitu maissilajike, jonka peltoviljely hyväksyttäisiin Euroopassa sitten vuoden 1998. Tuolloin annettiin lupa kasvattaa Monsanton kuuluisaa bt-maissia (MON810), joka tuottaa omat hyönteistorjunta-aineensa.

Tämänkertainen Pioneerin lajike on myös bt-maissi. Sen lisäksi, että se tuottaa hyönteismyrkkyä, se kestää voimakasta rikkaruohojen torjunta-ainetta (glufosinaatti-pohjaista Libertyn kaltaista ainetta). Glufosinaatti on EU:ssa luokiteltu voimakkaan myrkylliseksi kemikaaliksi.

Mahdollisesti hyväksyttävään geenimanipuloituun maissiin liittyy monia ongelmia. Koska se tuottaa omat torjunta-aineensa, se voi aiheuttaa vaaran perhosille. Maissin mahdollisia vaikutuksia muille tärkeille hyönteisille, kuten mehiläisille ja muille pölyttäjille, ei ole tutkittu. Ei ole myöskään tehty EU-sääntöjen mukaista arviota siitä, mitä seurauksia rikkaruohomyrkkyä sietävän kasvin kasvatuksella on maatalouden ympäristövaikutuksiin.

Lue lisää Pioneerin maissi 1507:sta Euroopan Maan ystävien sivulta.

Kutsumme sinut pysäyttämään Pioneerin geenimanipuloidun maissin! Kampanjasivuilta löydät luettelon tärkeimmistä maista, joille voit lähettää vetoomuksen. Näiden maiden kanta vaikuttaa eniten lopputulokseen.

Siirry

kampanjasivuille

Jaa tämä toimintakutsu sähkopostitse, kotisivuillasi tai sosiaalisessa mediassa.