Päivitys 17.10.2013

Helsingissä marssille osallistui n. 150 henkeä. Senaatintorilla puheet pitivät mm. Luontoliiton toiminnanjohtaja Leo Stranius ja Luomuliiton pj Jukka Lassila. Vaasassa osallistuja oli n. 70. Vaasanseudun Vihreiden puheenjohtaja Juha Tuomikoski esitti lyhyen puheen marssin päätteeksi. Kuvia tapahtumista Facebookissa

March Against Monsanto

Tiesitkö että geenimuunnellulla soijalla ruokittu suomalainen sian- ja siipikarjan liha päätyy sinun ja läheistesi ruokapöytiin ilman, että siitä täytyy ilmoittaa pakkausmerkinnöin? Suuret suomalaiset rehuvalmistajat ovat ottaneet Monsanton geenimuunnellun soijan käyttöön.

• Helsinki Narinkkatori klo 14
  • Oulu Oulun tori klo 14
  • Vaasa Alatori klo 14
  • Turku ei marssia, vaan tapahtuma Kauppatorilla klo 16

Marssi Monsantoa vastaan Helsingissä 25.5.2013

Kuva: Marssi Helsingissä 25.5.2013. Mukana yli 250 ihmistä, esiintymässä Paleface. (C) Jukka-Pekka Flander

Monsanto on monikansallinen maatalouden biotekniikkayhtiö, joka pyrkii hallitsemaan maailman ruokahuoltoa. Monsanto on tuonut markkinoille kyseenalaisia tuotteita kuten aspartaamin, naudan kasvuhormonin, Vietnamin sodassa käytetyn Agent Orange-kasvimyrkyn, Roundup-rikkaruohomyrkyn ja geenimuunnelut siemenet. Monsanto pitää maanviljelijöitä ahtaalla siemenpatentillaan, joka antaa yhtiölle oikeuden vaatia korvauksia viljelijöiltä, joiden pelloille GMO-siemenet ovat levinneet tuulen mukana.

GMO-tuotteiden pitkäaikaisista terveysvaikutuksista ei ole riittävää
tieteellistä tutkimusta. Joissakin tutkimuksissa on havaittu, että
gm-kasveja syöneille eläimille on aiheutunut vakavia terveysongelmia,
kuten syöpäkasvaimia. Tiedetään, että gm-pelloilla runsaasti käytettävät
torjunta-aineet aiheuttavat sikiövaurioita ja hedelmättömyyttä.

Tuotetta ei ole todettu turvalliseksi tai terveelliseksi, eikä sen käydöstä koidu etua sinulle kuluttajana. Jos et halua että kehosi toimii koelaboratoriona, näytä mielipiteesi marssien.

Osallistumalla Monsanton vastaiselle marssille näytät päättäjille ja elintarvikeyhtiöille, että haluat pitää lautasesi puhtaana geenimuuntelusta, ja vaadit niin kuluttajille kuin viljelijöille oikeutta kasvattaa ja syödä turvallista ruokaa. Samana päivänä Monsantoa vastaan marssitaan yli 50 maassa, ja yli 400 kaupungissa. Kutsu mukaan perheesi, kaverisi ja työkaverisi. Mitä enemmän meitä on, sitä todennäköisemmin vaikutamme niiden suomalaisten yritysten päätöksiin, jotka harkitsevat GMO-rehun käyttöönottoa eläinten ruokinnassa.

Jaa tapahtuma Facebookissa. Twiittaa hashtagilla #MAMhelsinki#MAMturku#MAMvaasa tai #MAMoulu