Maaseudun tulevaisuus vakuutti 5.12., että Suomessa ei juurikaan käytetä geenimuunneltua rehua. GMO-vapaa Suomi -kampanjan aktiivit ovat kyselleet liha-alan yhtiöistä ja järjestöistä, mitä rehua käytetään. Vastaukset ovat valitettavasti vaihdelleet ja olleet ristiriitaisiakin saman valmistajan tai tuotantoalan sisällä.

Esimerkiksi Saarioisilta vastattiin puhelinkyselyyn kuluttajapalvelustaan, että gm-rehua on käytössä ja heidän mielestään se on oikein hyvää ja turvallista. Sähköpostilla he sen sijaan vakuuttivat kuluttajapalvelunsa nimissä toiselle henkilölle yksiselitteisesti, että gm-rehua ei ole käytössä.

Samoin Siipikarjaliiton toiminnanjohtaja vastasi eräälle kyselijälle, että ”gmo-soijaa käytetään kalkkunatiloilla ajoittain ja vain se ratkaisee käytetäänkö gm-soijaa vai gmo-vapaata, että kumpaa saadaan halvemmalla.” Toisaalta soittokierros kalkkunarehun valmistajille kertoi, että kaksi isointa eli Suomen Rehu ja Raision Rehu eivät valmista gm-soijaa sisältävää kalkkunanrehua lainkaan, mutta kolmanneksi isoin Rehux Oy on lokakuun alusta lähtien hyväksynyt sen käytön.

Olisi kuluttajaystävällistä tiedottaa selkeästi, käytetäänkö gm-rehua tuotannoissa vai ei sekä minkä yrityksen tuotteet ovat gmo-vapaita ja minkä eivät. Näin varsinkin, kun gallupien mukaan yli 70 prosenttia suomalaisista ei halua syödä gm-ainesta sisältävää ruokaa ja kuluttajaliitto sekä eri ministeriöt suosittavat gmo-vapauden merkitsemistä pakkauksiin.

Nyt tulee lähinnä tunne, että yksittäiset lihatuotteiden valmistajat ja tuotantoalat kokonaisuudessaankaan eivät oikein tiedä missä mennään tai haluavat jopa piilotella asioita.

Geenimuunnellut ainesosat voivat aiheuttaa erityisesti lapsilla ja vanhuksilla herkkyysreaktioita. Eläinkokeissa hiirillä on havaittu esimerkiksi maksaongelmia ja lisääntymishäiriöitä. Muuntogeeneistä on löydetty osia tuotantoeläimien lihastakin.

Osa kuluttajista ei halua ostaa gm-rehulla tuotettua lihaa siksikään, että gm-soijaa tuottavat häikäilemättömät suurtilalliset niissäkin Etelä-Amerikan maissa, joista sitä on tuotu Suomeen. Nämä voitonmaksimoijat ovat hiillostaneet pienviljelijöitä pois naapuripelloilta ja ruiskuttavat glyfosaattia usein holtittoman monta kertaa kasvukaudessa sitä geenimuunnellusti kestämään muokatuille soijapelloilleen. Ekologisesta viljelystä ja sosialisesta vastuusta ei ole tietoakaan.

Volle Pylkkänen

GMO-vapaa Suomi -kampanjan aktiivi