Euroopan Unioni on pyytänyt saksalaista BASF-yhtiötä selvittämään, miksi laitonta gm-perunaa on kylvetty Ruotsiin.  Ruotsin viranomaiset havaitsivat, että yhtiön jalostamaa Amadea-perunaa on ollut pelloilla jo 11.6. lähtien. He ovat vaatineet Amadea-lajikkeen tuhoamisen pelloilta.

Eu on sallinnut maaliskuussa 2010 vain  geenimuunnellun Amflora-perunan viljelyn. Amfloran ja Amadean arvellaan soveltuvan paperiteollisuuden tärkkelykseksi, ja jälkimmäisen myös ruuan tuotantoon. Ruotsista Amadeaa löytyi Amflora-peltojen seasta. BASF-yhtiö joutuukin selvittämään, onko samoin käynyt myös Saksassa ja Tsekeissä, joissa Amflora-perunaa myös viljellään.

Ruotsalaiset viranomaiset ovat kuitenkin sallineet Amflora-lajikkeen jäämisen pelloille, vaikka myös  sen  saastuminen on erittäin todennäköistä.

Greenpeacen maatalouspolitiikan neuvoja Stefanie Hundsdorf näkee Amadean löytymisen valitettavana bioturvallisuuden rikkomuksena. - Kuka tietää, mitä seuraa siitä, että ympäristö- ja terveysvaikutuksiltaan lähes täysin tutkimatonta gm-lajiketta on viljelty lähes kolme kuukautta avoimessa ympäristössä?, kysyy Hundsdorfer.

Hänen vaatimuksenaan onkin, että Ruotsin viranomaiset tuhoavat kaiken sadon pelloilta, joilta Amadeaa on havaittu ja että BASF testaa kaikki Amfloraa sisältävät pellot, jotta saastuneet taimet  voidaan hävittää.

Gm-viljelyä vastustetaan laajalti

- Biotekniikan yritykset ovat toistuvasti sekoittaneet gm-siemeniä normaalien siementen kanssa. Saastuminen on ilmeistä, eikä viranomaisiin voi luottaa. Euroopan viranomaisten on saatava EU luopumaan uusien gm-lajikkeiden sallimisesta. Se on ainoa tapa estää ruokamme ja peltojemme saastuminen, korostaa Hundsdorfer.

Tähän mennessä 750 000 eurooppalaista on allekirjoittanut adressin uusien gm-lajikkeiden kieltämisestä Euroopan Unionissa. Osa Saksan poliittisista tahoista on vaatinut kahdesti  Amflora-perunan viljelykieltoa Saksaan. Lisäksi hehtaari Amflora-peltoa on tuhottu samassa  maassa.

Lähteet:

Lisätietoa: