Johtavat keittiömestarit toimittivat hallitukselle vetoomuksen sen puolesta, että Suomi julistetaan GMO-vapaaksi maaksi. Keittiömestarit Kai Kallio, Jaakko Nuutila ja Hans Välimäki ilmaisivat huolensa siitä, että geenimuunneltu ruoka tuhoaa kovalla työllä luodun turvallisen ja puhtaan ruoantuotannon järjestelmän.

Keittiömestareiden mielestä geenimuunneltujen lajikkeiden kasvattaminen tuhoaisi tavanomaisen ja luomutuotannon. Se kaventaisi myös alkuperäisluonnon monimuotoisuutta. He toteavat, että hyvä maku, puhtaus ja turvallisuus ovat jatkossa suomalaisen ruoan korkein lisäarvo niin kotimaan kuin ulkomaiden markkinoilla että merkitykseltään kasvavan ruokaturismin näkökulmasta.

21.10.2009 luovutetussa vetoomuksessa vaaditaan myös, että gm-rehulla tuotetut eläinperäiset tuotteet merkittäisiin. Keittiömestarit haluavat, että hallitus mahdollistaa kansallisen GMO-vapaan rehun tuottamisen kotieläintaloudelle.