Suomalaisista liha-alan yrityksistä Kivikylä, Pajuniemi ja Perniön liha ovat ilmoittaneet, että niiden sopimustuottajat eivät käytä gm-rehua. Tapola takaa, että heidän raakalihavalmisteisiin käytetty sianliha on gm-vapaata. Saarioinen on kertonut, että gm-rehua ei ole käytetty sen broilerituotteissa. Snellmanin myymä sian- ja naudanliha ovat gmo-vapaita, mutta siipikarja saattaa olla gm-rehulla ruokittua. (1)

Gm-rehua saattaa olla käytetty Atrian, HK:n, Järvi-Suomen portin ja Poutun tuotteissa. Niiden tuottajia ei ole ohjeistettu gm-rehun käytöstä. Gm-rehun käyttöä ei nykylainsäädännön mukaan tarvitse merkitä liha- tai kananmunapakkauksiin tai muihin eläinkunnantuotteisiin.

Valio, Satamaito ja Maitokolmio ovat sopineet, että lypsykarjalle ei syötetä gm-rehua. (2) Arla Ingman ei käytä gmo-rehua Suomessa. Emoyhtiö Arla on gmo-vapaa myös Ruotsissa, mutta Arlan tanskalaistiloilla gm-soijan käyttö on sallittua. Tanskasta tuodaan Suomeen ainakin juustoja. (1)

Vuonna 2011 Suomeen tuodusta soijasta geenimuunneltua oli 15 prosenttia (22 miljoonaa kiloa). Sika-, kana- ja kalkkunatuotannon lisäksi gm-rehua syötetään Suomessa munakanaloissa ja turkiseläimille. Kaloille ja poroille gm-rehua ei syötetä. (1)

Suomen Rehu ilmoitti maaliskuussa 2013, että se alkaa käyttää gm-soijaa sikojen ja siipikarjan rehuissaan. Myös Raisio aloitti tänä keväänä gm-soijan käytön sian- ja siipikarjan rehuissa. LSO aloitti gm-soijan maahantuonnin vuonna 2007.

Eurooppaan tuotava geenimuunneltu soija on muokattu kestämään rikkaruohontorjunta-ainetta. EU-maihin on sallittua tuoda Monsanton glyfosaatin kestävää Roundup Ready -soijaa sekä Bayerin gm-soijaa, joka kestää glufosinaattia. (3)

Viitteet:

(1) Gmo-vapaa Suomi -kampanjan vapaaehtoisten selvitys huhtikuussa 2013.

(2) Geenisoijalla tuotettua lihaa on jo kuluttajien ruokapöydässä. Aamulehti 20.4.2013.

(3) Gmo-compass: http://www.gmo-compass.org/eng/gmo/db (EUssa sallitut lajikkeet: valitse " Valid authorisation" ja " Notified as 'existing product'")