BASF-yhtiön omistaman geenimuunnellun Amflora-perunan viljely kiellettiin Luxemburgissa ja Unkarissa kesäkuun puolivälissä (1,2). Itävallassa vastaava kielto julkistettiin huhtikuun lopussa (3).

- Suomessakin kuluttajia, maanviljelijöitä ja luontoa tulisi suojella Amfloran kielteisiltä seurauksilta. Viljelijöiden sekä muiden ihmisten ehdoton enemmistö ei kannata gm-kasveja. Vastaava lajike on jalostettu perinteisellä kasvinjalostuksellakin, joten edes paperiteollisuus ei tarvitse tätä tärkkelysperunalajiketta, korostaa Päivi Mattila GMO vapaa Suomi -kampanjasta.

Amflora sisältää antibioottiresistenssigeenin, joka leviää kasvin viljelyn myötä. Kyseisellä antibiootilla on paljon käyttöä mm. tuberkuloosin hoidossa. Gm-perunan käyttö on sallittu rehuna, vaikka sen turvallisuudesta ei ole takeita. EU-komissio salli maaliskuussa perunan kaupallisen viljelyn ja myynnin EU:n jäsenvaltioissa.

GMO Vapaa Suomi -kampanja järjestää Lammilla torstaina 8.7. mielenosoituksen geenimuunnellun perunan kenttäkokeen luona. Kulkueeseen toivotaan mukaan kaikkia niitä, jotka haluavat syödä uudet perunansa ilman siirtogeenejä ja jotka kannattavat ympäristövastuullista maataloutta.

Lähdeviitteellinen tietoteksti geenimuunnellun Amfloran ongelmista:

Luomuliiton tiedote Amfloran ongelmista keväällä 2010:

Viitteet:
1. http://www.europaforum.public.lu/fr/actualites/2010/06/amflora-interdiction/index.html
2. http://www.fvm.gov.hu/main.php?folderID=874&ctag=articlelist&iid=1&articleID=16043
3. http://www.bmg.gv.at/cms/site/news_detail.html?channel=CH0525&doc=CMS1272447578834