Kaikki puolueet olivat varovaisia gmo-tuotannon suhteen. Kokoomus totesi, että gmo-asia tulee esille joissakin kunnissa seuraavalla valtuustokaudella ja puolue haluaa olla hereillä asiassa. Sdp näkee, että kunta ei voi kieltää laillisesti sallitun gm-siemenen käyttöä, vaan valinta on viljelijällä.

Keskustan mielestä on tärkeää, että tuleva lainsäädäntö mahdollistaa myös muuntogeenisestä tuotannosta vapaiden vyöhykkeiden perustamisen.

Selkeimmin gmo-tuotantoa vastaan ovat vihreät ja vasemmistoliittolaiset. Vasemmistoliitto on huolissaan muuntogeenisen ruuan terveysvaikutuksista ja vaatii, että gm-ruokaa ei sallita ennen kuin sen mahdollisista terveysvaikutuksista on saatu luotettavia tutkimustuloksia. Vauhkonen kertoo, että vihreät ovat tehneet monissa kunnissa aloitteen gmo-vapaudesta.

- Meistä koko maailman tulisi olla vapaa muuntogeenisestä ruuantuotannosta, koska siihen liittyy suuria riskejä, Vauhkonen kirjoittaa.

Sdp:n mielestä gmo-vapaus on vielä Suomen oloissa teoreettinen, sillä täällä ei ole vielä gm-viljelyä eikä siihen soveltuvia kasveja. Totaalinen gmo-vapaus olisi toisaalta Sdp:n mielestä vaikeaa.

- Jos ruokatarjonnassa halutaan välttää kaikkia muuntogeenisiä tuoteosia, johtaa se ruokakustannusten kasvuun ilman mitään muuta näkyvää vaikutusta, Korhonen kirjoittaa.

Poimittu artikkelista

Puolueiden näkökulmissa kuntaruokailuun suuria eroja, Finfood