GMO-lajikkeita ei tulossa Suomeen

Euroopan unionissa ei tällä hetkellä ole vireillä hakemuksia sellaisten geenimuunneltujen kasvien viljelyyn, joita voitaisiin tuottaa Suomessa. Yhtiöt vetivät viimeiset sokerijuurikkaan ja perunan hakemukset pois käsittelystä viime vuonna. Haussa on viljelylupa usealle eri gm-maissilajikkeelle

EUssa on teoriassa voimassa viljelylupa geenimuunnellulle tärkkelysperunalle (Amflora-lajike). Se ei kuitenkaan ole enää markkinoilla, sillä lajikkeen luvanhaltija BASF lopetti gm-toimintansa Euroopassa kaksi vuotta sitten. Viime joulukuussa Euroopan oikeustuomioistuin päätti, että Euroopan komissio oli rikkonut menettelytapavelvollisuuksiaan hyväksyessään lajikkeen.

Markkinoilla on kaksi Amfloraa vastaavaa tärkkelysperunalajiketta, jotka on jalostettu ilman geenimuuntelua. Avebe- ja Europlant-yhtiöiden kehittämiä perunoita viljellään Saksassa. Aveben Eliane-perunan tärkkelys on yli 99 prosenttisesti amylopektiiniä, ja sitä käytetään teknisiin tarkoituksiin ja ruokateollisuudessa.

Myös geenimuunnelluilla kasveilla avotaivaan alla tehtävien kenttäkokeiden määrä on laskenut Euroopassa viime vuosina. Suomessa niitä on yksi: Helsingin yliopistossa alkaa tänä vuonna kenttäkoe geenimuunnellulla hybridihaavalla. Tutkimuksessa on tarkoitus selvittää kasvihormonien vaikutuksia puuaineksen kasvuun ja ilmarakojen toimintaa. Joensuussa järjestetty gm-koivujen tutkimus loppui runsas vuosi sitten.

Uutinen on julkaistu myös Luomulehdessä 1/2014.