Luomuliitto tiedottaa 2.3.2010

Euroopan komissio on hyväksynyt muuntogeenisen Amflora-tärkkelysperunan myynnin ja viljelyn. Amflora sisältää antibioottiresistenssigeenin, joiden käyttöä ei pitänyt enää hyväksyä uusissa geenimuunnelluissa lajikkeissa. Antibioottiresistenssigeeni leviää ravintoverkoissa mikrobiaineksen mukana.

Muuntogeenien leviäminen on yllättänyt monissa maissa niin tutkijat ja virkamiehetkin. Jopa koeviljelmille tarkoitettuja kasveja on levinnyt ruokaketjuun. Vaikka peruna ei ole helpoimmin leviäviä kasveja, sekin voi joidenkin tutkimuksien mukaan levitä myös siitepölyn avulla, jolloin leviämisetäisyydet ovat huomattavasti pidempiä kuin 18 metriä, joka on Suomen hallituksen lakiesityksessä muuntogeenisestä kasvintuotannosta. Lakiesitys on tällä hetkellä valiokuntien käsittelyssä.

Europlant on jalostanut Amfloraa vastaavan tärkkelysperunan tavanomaisin menetelmin. – On hämmästyttävää, että geenimuunneltua ja tavanomaista tärkkelysperunaa ei ole haettu viljelykokeisiin Suomeen, jotta ominaisuuksia voidaan verrata. Onhan järjetöntä valita riskikkäämpi gm-lajike, jos saman hyödyn voi saada tavanomaisestakin lajikkeesta, korostaa Jukka Rajala Helsingin yliopiston Ruralia-instituutista.

Perunaa povataan ensimmäiseksi geenimuunnelluksi kasviksi Suomessa. Sekoittumista ei kuitenkaan ulkomaisten esimerkkien mukaan pysty ehkäisemään ja Luomuliitto perää Suomen puhtaan elintarvikeketjun turvaamista. Gmo-vapaus on markkinavaltti monissa tuotteissa.

Lisätiedot:

Elisa Niemi, puh. 0400 534003

Luomuliitto on GMO-vapaa Suomi –kampanjan jäsenjärjestö.

Luomuliiton kansainvälinen kattojärjestö vastustaa Amfloraa ja toteaa erillään pidon kustannuksien kohoavan.

www.ifoam-eu.org

Tiedote Emslands Group, Europlant

Muualla aiheeseen liittyen:

www.gmwatch.org/latest-listing/1-news-items/11998-public-let-down-by-eus-new-consumer-chief

Antibioottiresistensigeenistä

www.ema.europa.eu/pdfs/human/opiniongen/5693707en.pdf