Gm-mäntyjen (Pinus radiata) koeviljelmä tuhottiin pääsiäisviikonloppuna Uuden-Seelannin pohjoissaarella. Tuntemattomaksi jääneet aktivistit kaatoivat tai kiskoivat maasta 375 puuta. Aktivistit välttivät hälytysjärjestelmät leikkaamalla reiän uloimpaan suoja-aitaan ja kaivamalla tunnelin sisemmän aidan ali. Scionin metsäntutkimusinstituutin mukaan isku aiheutti sille reilun puolen miljoonan euron tappiot ja hidasti tutkimusta vuodella. Kokeessa tutkittiin vastustuskykyä rikkakasvimyrkylle ja gm-puiden lisäämismenetelmiä. Gm-mäntyjä oli sabotoitu jo kerran aikaisemminkin, pari vuotta sitten.

Scionin metsäntutkimusinstituutti on Uuden-Seelannin omistama osakeyhtiö,joka tekee yhteistyötä ArborGenin kanssa. ArborGen on Monsanton jametsäyhtiö International Paperin muodostama yhteenliittymä.

- Scionin tiukat turvallisuustoimenpiteet osoittavat, että yhtiö on tietoinen gm-puiden voimakkaasta vastustuksesta. Ihmiset tietävät, että gm-puihin liittyy ekologisia, yhteiskunnallisia ja terveydellisiä riskejä. Tämä teko osoittaa, että ihmiset ovat valmiita ottamaan asiat omiin käsiinsä, jos hallitus ei pysäytä gm-puita, kommentoi iskua Anne Petermann, kansainvälisen Pysäyttäkää gm-puut -kampanjan toiminnanjohtaja.