Haluatko tietää, miten maailmalla suhtaudutaan kemikaaliyhtiö Monsantoon? Yhtiön edustama teollinen ja monopolistinen maataloustuotantomalli kiukuttaa ihmisiä maan äärestä toiseen.

Keväällä julkaistiin kattava raportti kamppailuista, joita pien- ja luomuviljelijät, paikalliset asukkaat ja kansalaisliikkeet käyvät bio- ja geenitekniikkajättejä, kuten Monsantoa, vastaan. Raportin ovat laatineet Monsanto-protestiliike Combat Monsanto, kansainvälinen Maan Ystävät (FOEI) ja maaseutuväestön sekä pienviljelijäin kansalaisliike La via Campesina.

Kansalaisten vastustus gm-lajikkeita ja torjunta-aineita kohtaan on saatu myös maataloudesta ja ruoka-asioista vastaavien byrokraattien kuuluviin. Esimerkiksi Intiassa on määrätty väliaikainen viljelykielto bt-munakoisolle (*). Bt-munakoison kehittäjää Mahyco-Monsanto-yhtiötä syytetään biopiratismista (kasviston hyödyntämisestä jalostuksessa ilman korvausta). Intian gm-vastainen liike on keskittymässä Monsanto, Quit India  liikkeeksi ("Monsanto pois Intiasta"), jonka tarkoitus on savustaa Monsanto kokonaan pois maasta.

Monsanton vastainen mieliala valtaa alaa myös Etelä-Amerikassa ja Karibianmeren alueella. Brasiliassa on vahva viljelijäliike, joka puoltaa vaihtoehtoisia, ruokaomavaraisuuteen tähtääviä toimenpiteitä, ja haitilaiset hylkäsivät Monsanton hybridisiemenet, joita tarjottiin "lahjoituksina" taannoisen maanjäristyksen jälkeen. Perussa on tehty lakialoite kaiken gm-viljelyn kieltämiseksi seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi. Argentiinassa puolestaan on rajoitettu torjunta-aineiden käyttöä asuinrakennusten läheisyydessä. Guatemalan gm-vastainen verkosto varoittaa valmisteilla olevista laeista ja Yhdysvaltain "avustusohjelmista", joiden mukana gm-tuotteet ja -siemenet voisivat päästä maahan.

Euroopassa ollaan pääosin gm-tuotantoa vastaan, ja Monsanton MON810-maissi sekä BASF:n Amflora-peruna on kielletty monessa maassa, Euroopan komission vastustuksesta huolimatta. Monsanto ja muut biotekniikkayritykset ovat saaneet Yhdysvalloissa niskaansa monenlaisia oikeusjuttuja: muun muassa haasteita siitä, että gm-lajikkeet leviävät luonnonsuojelualueille.

Afrikassa ruokaomavaraisuutta ajava liike kannustaa vastustamaan Etelä-Afrikan huonoa esimerkkiä. Etelä-Afrikassa "kuivuutta ja tulvia sietävät" gm-lajikkeet eivät nimittäin ole lunastaneet lupauksiaan, mutta maassa jatketaan silti gm-myönteisellä linjalla. Malissa viljelijät ja kansalaisjärjestöt puolestaan jatkavat toistaiseksi menestyksekästä taisteluaan gm-lajikkeiden kaupallisen tuotannon estämiseksi.

Lataa tästä koko raportti pdf-muodossa.

* bt tarkoittaa bacillus thuringiensis -siirtogeeniä Sen avulla kasvi tuottaa itse myrkkyä, ja se on vastustuskykyinen eräitä hyönteisiä vastaan.