Amylopektiiniä sisältävän tärkkelysperunalajikkeen teollisuusmittakaavan kokeet on aloitettu tänä syksynä Emslands Groupin kahdella tärkkelystehtaalla Saksassa. Korkeaviskoosista amylopektiiniä runsaasti sisältävän perunalajikkeen ovat jalostaneet perunanjalostaja Europlant ja Emslands Group, Saksan johtava perunatärkkelyksen jalostaja yhdessä tavanomaisin
jalostusmenetelmin.

Uutta lajiketta on tarkoitus käyttää erityisesti paperi- ja
tekstiiliteollisuudessa, koska sen tärkkelyksen koostumus sopii niiden valmistukseen hyvin.

Uusi perunalajike on jalostettu perinteisin menetelmin ja se on siten
vaihtoehto paljon puhetta herättäneelle siirtogeenitekniikkaa käyttäen jalostetulle, amylopektiiniä sisältävälle Anflora-perunalajikkeelle. Tämän Eurplantin perunalajikkeen innovatiivinen jalostaminen osoittaa, että ilman siirtogeenitekniikkaa voidaan jalostaa korkealaatuisia, myös teollisuuden tarpeita palvelevia kasvilajikkeita.

Siirtogeenitekniikalla BASF:n jalostama amylopektiiniä sisältävä
perunalajike ei ole saanut viljelylupaa Euroopan Unionissa. Se sisältää tunnistamiseen käytettävän antibioottiresistenssigeenin, jonka pelätään leviävän luonnossa mikrobiston välityksellä laajalti ja aiheuttavan mikrobeissa resistenssiä ihmisten hoitoon käytettäville antibiooteille.

Antibioottiresistenssigeenien käytössä piilee vaara, että resistenssi leviää ja tekee tehottomiksi tehokkaita antibiootteja. EU:n
Elintarvike-turvallisuusvirasto EFSA suosittelee, ettei sellaisia geenejä levitettäisi laajemmin luontoon.

Europlant tytäryhtiöineen on nykyisin johtava perunanjalostaja Euroopassa, jolla on noin 80 eri tarkoituksiin ja aikaisuusluokkiin jalostettua perunalajiketta siementuotannossa. Suomessa yleisimmin viljelty saksalaisen Saatzucht Soltau-Bergen (van Rijn), nykyisen Europlantin, jalostama perunalajike on Nicola. Yhtiö viljelyttää monista lajikkeista myös luomuvaatimukset täyttävää siemenperunaa.

Emslands Group on Saksan suurin tärkkelysperunan jalostaja ja myös maailmanlaajuisesti varsin merkittävä perunatärkkelystuotteiden, perunavalkuaisen, kuitujen ja perunahiutaleiden valmistaja ja kehittäjä.

Tiedote Emslands Group
page=1&

www.emsland-group.com
www.europlant.biz